Dag 1

Hej!
I dag var vi på TCG Nordica för första gången( det sinoskandinaviska kulturcentret). Det var kul att äntligen se platsen man beskrivit i sina stipendieansökningar och det såg ungefär ut som jag hade trott. På centret, på kvällen höll vi i English Corner, ett ställe där kineserna får öva på sin engelska. Det var intressant att få dikutera med dem men lite jobbigt då man inte alltid förstod vad de sa. Jag satt trots det och diksuterade med en kinesisk univeristetslärare, i juridik, ca en timme.
Vädret här är som svenskt vårväder, ialla fall på dagen och det finns blommor längst med gatorna. Jag tror till och med att jag såg ett blommande körsbärsträd:) Temperaturen kan dock växla ganska snabbt, från varmt till kallt men kylligast är faktiskt inomhus.Alla resturanger och butiker har dörrar och fönster öppna för att släppa in värmen utifrån. I vår lägenhet har vi värmemadrasser i sängarna, för att inte frysa men min har inte fungerat så det har varit ganska kallt att sova. I natt hade jag på mig mitt ullunderställ, pyjamas över det, dubbla sockor, fleccekofta samt mössa på huvudet.
Det är riktigt spännade att gå runt på gatorna här i Kunming. Det finns så mycket att se. Små butiker överallt/ gatukök. När vi passerar tittar alla på oss och man känner sig lite som en kändis. Ett exempel är när vi på kvällen åt nudlar vid ett gatukök. De som jobbade där blev jätteglada och när vi sedan skulle betala stod det minst 15 personer längst ena långsidan av vårt bord och tittade nyfiket på oss.
Igår hade vi även en ganska lång kvällspromenad. Vi råkade nämligen ta fel buss och hamnade därav fel, vilket gjorde att vi försökte orientera oss hem med hjälp av en karta. Det var ett litet äventyr men på detta sätt fick vi även se Kunming i nattljus:)
Porten till lägenheten där vi bor.
Porten utanför våra lägenheter.
Signe och Cornelia
Lunch dax! Här finns det inga gafflar eller knivar.
Vackert dekorerad fisk.
Kineskisk affär. Här finns det inga dörrar inte.
Vi på upptäcktsfärd i stan.
KINA!!!!

Kommentarer
Postat av: Minnea

Spännande! :D

2011-12-20 @ 17:15:13
Postat av: Franciska

Vad roligt att läsa vad ni gör, låter väldigt spännande!

Det känns konstigt att det pågår ett liv i Kina, och att du är där, samtidigt som tiden går här hemma.. :D

2011-12-20 @ 19:19:41
Postat av: Kaye

Men... Hur gör de när affärerna stänger? Måste de ta med sig allting då? Hoppas att du får en varmare natt <3

2011-12-20 @ 20:14:33
Postat av: Rebecka K.

haha låter som en intressant dag~ :D

2011-12-20 @ 23:15:52
Postat av: Pappa Åke

kan man inte fixa elen till sängarna. Verkar inte direkt coolt :-) att ha en iskallt säng i ett iskalt rum.

Kan du berätta om var ni bor i staden på ett ungefär så kan man kanske hitta platsen på. Googel Earth.

2011-12-20 @ 23:23:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0